Školní preventista
Školní preventista – Mgr. Milada Molinová
Konzultační hodiny
- Úterý 14 – 15
- Jinak dle domluvy (556 708 066, 555 538 880).
I. stupeň
Primární prevenci na prvním stupni má na starosti třídní učitel. S jednotlivými tématy se děti setkávají především v prvouce, přírodovědě a vlastivědě.Při výuce lze využít různých metod, např. výklad, předávání informací, samostatnou práci, skupinovou práci, projektové vyučování, dramatickou výchovu nebo využít materiály školy z oblasti primární prevence.
1. – 2. třída – výchova ke zdravému životnímu stylu (základy etické a právní výchovy)
třídní učitel: navazování příznivého psychosociálního klimatu ve škole, včasné odhalování specifických poruch učení a chování či jiných postižení, výchova
k vhodnému využívání volného času po vyučování, práce školní družiny
3. – 5. třídy – výchova k zdravému životnímu stylu, rozvoj citového a právního vědomí, formování občanských postojů
třídní učitel: všestranný rozvoj osobnosti dítěte, zvyšování sebevědomí žáků, umění sebehodnocení, vztah k sobě samému – sebeúcta, sebeláska, výchova
k umění, komunikovat, vztah k partě, ke kamarádům, co je to kamarádství, poučení o škodlivosti kouření, požívání alkoholu, drog, výchova k toleranci, vztahy mezi lidmi, výběr vhodné náplně volného času
II. stupeň
Práce na druhém stupni je velmi náročná na koordinaci, tak aby byla probrána všechna témata, ale nedocházelo k jejich překrývání a přesycení žáků informacemi. S tématy z oblasti prevence se pracuje v předmětech občanská výchova, přírodopis, chemie, dějepis, český jazyk a literatura.
K práci s tématy lze využít metod výkladu, samostatné práce, práce s médii, projektové vyučování, skupinová práce, hraní rolí, práce s materiálem, besed, přednášek. Velmi důležitá je práce třídního učitele, pravidelná setkávání s žáky
na třídnických hodinách.
6. – 9. třídy – výchova ke zdravému životnímu stylu v jednotlivých výukových předmětech a práce třídního učitele navazující na předchozí ročníky
občanská výchova – vztahy v rodině, k vrstevníkům, k mladším a slabším spolužákům, vztahy k lidem odlišných názorů, náboženství, kultury, barvy pleti, vztah k handicapovaným lidem, seznámení se závislostí na drogách, alkoholu, kouření a dalšími patologickými jevy ve společnosti, rozvoj právního vědomí – trestné činy, besedy s policisty, s psychologem
výtvarná výchova – témata: můj vztah k drogám, jak využívám volný čas
český jazyk -téma drogy a společnost, drogy a já, co bych poradil spolužákovi, který bere drogy, je šikanován, názor na soužití s lidmi jiného názoru,
barvy pleti, …
biologie – podstata drog, působení na organizmus, změna činnosti organizmu
při požití drog, alkoholu,…
chemie – složení různých drog, zneužití léků ve výrobě drog apod.
tělesná výchova – význam sportu v prevenci sociálně patologických jevů, soutěžení fairplay, vztahy mezi hráči, tolerance, vzájemná pomoc a povzbuzování, podpora mladších a slabších (nevylučování)
zeměpis – výchova k toleranci mezi lidmi jiných ras, náboženství, kultury, proč existují lidé různé barvy pleti
výpočetní technika – správné využití počítačů při studiu i při zábavě, zneužívání počítačů, hygiena práce s počítačem
Žáci by před opuštěním ZŠ měli znát a umět
- pojmenovat základní návykové látky
- znát jejich účinky na lidský organizmus
- orientovat se v problematice závislosti
- znát základní právní normy
- vědět, kde jsou kontaktní místa pro danou problematiku
- posilovat své sebevědomí
- správně se rozhodovat, odmítat
- zaujímat zdravé životní postoje
- orientovat se v problematice sexuální výchovy
- bránit se různým formám násilí, vědět, kde hledat pomoc
- zvládat základní sociální dovednosti
Dokumenty ke stažení
Dopis_pro_rodice
Řešení šikany 2018-19
Minimální preventivni program 2018-19
Strategie primární prevence sociálně patologických jevů na období 2018-22